امروزه توسعه و تحول روز افزون در قلمرو فناوری های نوین آموزشی در اکثر نظام های آموزشی جهان، زمینه را برای تحول در مشاغل، حرفه ها، وظایف و مسئولیت های جدید فراهم نموده است و این مشاغل و حرفه های جدید لزوما مهارت ها، آگاهی ها و گرایش های جدیدی را به وجود آورده اند که با دیدگاه ها و گرایش های سنتی و کلاسیک نه تنها سازگار نیستند بلکه گاهی کاملا مخالف و در تضاد با آن ها هستند. از این رو علوم مختلف به ویژه علوم انسانی باید خود را با نگرش ها، دیدگاه و رویکردهای جدید در حوزه فناوری های نوین آموزشی هماهنگ و سازگار نمایند. تاثیر گسترده این فناوری های نوین آموزشی در حوزه یادگیری و آموزش به ویژه در دوران دیجیتال، نظام های آموزشی را با چالش ها و وظایف و رسالت های جدیدی مواجه ساخته است. از این رو ضرورت دارد که با مباحث و محورهای اساسی فناوری های نوین آموزشی و نسبت و ارتباط این فناوری ها با آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال و چشم اندازهای نوین این حوزه آشنایی بیشتری پیدا نموده و زمینه سازگاری نظام آموزشی و مطابقت مواد و محتوای درسی و شیوه های تدریس و یادگیری را با تحولات جدید و گسترده در این حوزه فراهم شود. 

یکی از مهم ترین راهکارهای آشنایی با رسالت های نوین نظام های آموزشی، تحولات مربوط به فناوری های نوین آموزشی به ویژه در زمینه آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال و آگاهی از چشم اندازه های گسترده این فناوری ها، برگزاری مستمر همایش های علمی و بین المللی است.  بر اساس این دیدگاه، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک با پیشینه چند دهه خود در حوزه علوم تربیتی و رشته های مرتبط با آن با مساعدت و همکاری مسئولین محترم دانشگاه و اعضای محترم گروه علوم تربیتی و با مساعدت و همیاری انجمن فناوران آموزشی و دانشگاه های علامه طباطبائی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه اصفهان،  دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تربیت دبیر رجائی و مرکز مجازی دانشگاهیان و نیز همکاری معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدام به برگزاری سومین همایش ملی چشم اندازهای آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال نموده است تا از این طریق گامی موثر در جهت تحول و توسعه حوزه فناوری های نوین آموزشی و نسبت آن با آموزش و یادگیری برداشته و زمینه را برای ترسیم چشم اندازهای گسترده در این حوزه وسیع فراهم سازد. امید است این همایش انتظارات دانشگاه های برگزار کننده و همکار در زمینه اهداف اساسی این همایش ملی را برآورده سازد و زمینه را برای تداوم این اهداف توسط انجمن فناوری آموزشی، دانشگاه های کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراهم سازد. ان شاءالله

با احترام

دکتر سید شمس الدین هاشمی مقدم

دبیر علمی سومین همایش ملی چشم اندازه های آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال